czwartek, 17 listopada 2016

Anna Sawińska - Za rękę z Koreańczykiem

Trochę to trwało, ale nareszcie pierwsza recenzja jest skończona :)

Korea Południowa - kraj oddalony od naszego o ponad 7 tysięcy kilometrów (dystans między Warszawą a Seulem to około 7.751 km) - różni się od Polski pod każdym możliwym względem, a przynajmniej tak nam się wydaje. W tym azjatyckim kraju, odległym kulturowo i dla wielu wciąż egzotycznym, część naszych rodaków odnalazła swoje miejsce na Ziemi.

Anna Sawińska do Korei wyjechała w roku 2002 jako jedna z pierwszych osób z Polski, które otrzymały Globalne Stypendium Samsunga i zyskały szansę na studiowanie i późniejszą pracę w tymże kraju. Nawet nie przypuszczała, że zostanie tam na dłużej oraz że wyjdzie za mąż za Koreańczyka.

"Za rękę z Koreańczykiem" to zbiór rozmów przeprowadzonych przez autorkę z Polakami, którzy są lub byli w związkach z Koreańczykami. Jest to również druga, po "W Korei - zbiorze esejów z lat 2003-2007", książka pani Sawińskiej, a także pierwsza, z którą udało mi się zapoznać. Autorka prowadzi też bloga W Korei i nie tylko, który obserwuję od kilku lat i bardzo sobie cenię. Długo planowałam przeczytanie którejś z wymienionych wyżej pozycji, ale udało mi się to dopiero kilka miesięcy temu. Jak myślicie - podobała mi się?

Tak naprawdę nigdy wcześniej nie czytałam zbioru rozmów, dlatego też początkowo nie bardzo wiedziałam, czego się spodziewać i podeszłam do tej książki ostrożnie i bez stawiania jej zbyt wygórowanych oczekiwań. W ostatecznym rozrachunku była to więc dla mnie lektura w zupełności satysfakcjonująca, choć pozostawiła chęć doczytania na własną rękę o pewnych kwestiach, omówionych powierzchownie, czemu jednak nie można się dziwić, zważywszy formę.

Czytelnicy szukający wiedzy o koreańskiej kulturze czy zwyczajach z pewnością poczują się zawiedzeni, tak samo jak ci, którzy liczą na dowiedzenie się, jak bardzo życie w związkach międzynarodowych różni się od relacji między ludźmi pochodzącymi z tego samego kraju. Jakkolwiek na to patrzę, rozmowy te udowadniają, że moje przekonanie o tym, iż wszyscy jesteśmy tylko ludźmi, niezależnie od pochodzenia czy kultury, w której dorośliśmy, jest w stu procentach słuszne.

Choć z zewnątrz wydawać się może, iż bycie w związku z osobą, która wygląda zupełnie inaczej niż my, mówi innym językiem i ma inne obyczaje, jest niezwykle ciekawe i fascynujące, tak naprawdę wszystko sprowadza się do czegoś dużo bardziej uniwersalnego - relacji dwójki ludzi. Osoby, z którymi rozmawia autorka, pokazują, że ich życie z koreańskimi partnerami w Korei (lub w Polsce, ponieważ taka para również się znalazła) wcale nie różni się wiele od tego, które sami prowadzimy i dobrze znamy. 

W rozmowach tych naturalnie przewijają się wątki kulturowe i kwestie związane z realiami życia w Korei, ale nie oczekujcie większego zagłębiania się w temat. Czasem pytania zadawane przez panią Sawińską wydawały mi się nietrafione, ale ogólnie książkę czytało mi się bardzo dobrze.

Wydawać by się mogło, że w takim razie pozycja ta nie ma nic ciekawego do zaoferowania, ale myślę, że naprawdę warto po nią sięgnąć. Jeśli fascynują was ludzie jako tacy, ich relacje i życiowe historie, na pewno spodoba wam się ta książka. 

Bohaterowie rozmów to osoby, które różnią się od siebie charakterami i poglądami, a nawet preferencjami seksualnymi. Autorce udało się bowiem dotrzeć do Polaka pozostającego w związku homoseksualnym z Koreańczykiem. Homoseksualizm w Korei to wciąż temat tabu, więc rozmowa ta była, moim zdaniem, jedną z najciekawszych i sprawiła, że mam ochotę bardziej zagłębić się w tę kwestię.

Na koniec muszę pochwalić niezwykle kreatywną okładkę. Od razu wpadła mi w oko i nadal nie mogę się na nią napatrzeć.

Podsumowując, "Za rękę z Koreańczykiem" nie jest książką bez wad, ale warto się z nią zaznajomić. Jest to zbiór ludzkich historii, okraszony koreańskimi realiami, a wisienką na torcie jest ostatni wywiad, w którym to sama autorka opowiada o związku ze swoim mężem.

Tytuł: Za rękę z Koreańczykiem
Autor: Anna Sawińska
Wydawnictwo: Kwiaty Orientu
Data wydania: 2014
Liczba stron: 256
ISBN: 978-83-935271-6-8

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz